Planer kring hundköp

2011-09-21 - 08:15:09
Vi har i några år pratat om att köpa en hund, vi älskar hundar men har aldrig haft en egen. Då och då är vi hundvakt till min svägerskas 2, några veckor om året. En greyhound och en kungspudel, jätte goa båda två. Just nu är jag dagmatte åt min väninnas lilla hund "B" och det är jätte roligt, hon är en dvärgpinscher. Sen kommer hon ha en liten jourhund hemma som jag kommer få ta hand om på dagarna, denna lilla är bara 8-9veckor om jag inte fått det om bakfoten. Så då är det 2hundar, och en valp att fostra.

Det är bra test nu i början att vara dagmatte för att verkligen känna på hur det är att ha hund. Det är mer jobb än vad man kan tycka från början. Det är som när man skaffar barn för första ggn, man vet på ett ungefär vad man ger sig in på men inte till 100%. Barnet kan få kolik och vips så blir det mkt jobbigare. Samma med en hundvalp, det är också individuellt.

Vi har ansökt själva om att vara jourfamilj till hundar på www.hundarutanhem.se Men än har vi inte fått nåt svar, vem vet, de kanske tycker att vi inte har tillräckligt med erfarenhet. Men jag känner att man måste börja nånstans, alla är vi oerfarna i början.

Vi vill inte göra fel, vi vill inte gå igenom att vi måste sälja hunden efter ett par månader för att "det var inte hunden för oss". Jag kan bli arg på andra som gör så. Vi måste tänka långt fram, nu måste vi hitta dagmatte till sommaren då jag ska troligtvis sommarjobba.
Sen är det skola till hösten igen och jag kommer vara hemma (distans). Och sen när jag väl får ett arbete får det antingen bli dagmatte eller hunddagis, beroende på vad hunden klarar av. Men förhoppningsvis så ser de till att bygga en hundgård på makens firma.

Vi har bestämt oss för att vi gärna vill ha en hund, det är så vi vill utöka vår familj.
Men det är verkligen en djungel och det är svårt att hitta hunden som passar oss, det finns en oändligt många raser. Vi önskar att den vill vara fysisk aktiv, gilla tricks, andra hundar och att den kan släppas lös. Snäll med barn och människor, en trygg hund.

Jag kommer gärna gå på olika kurser för att se vad som är roligt och sen kanske det utvecklas till agility eller freestyle, det skulle vara enormt roligt. Ha en vän att jobba med.
När vi väl bestämt oss för vilken hund det blir, blir det att läsa mkt info om just den rasen. Jag vill veta vad jag ger mig in på och hur jag på bästa möjliga sätt ger den en bra fostran.

Som sagt, en riktigt djungel, lätt är det inte!

En hund som verkligen är vacker är Tollaren. Men nu ska vi inte bara gå på utseende! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0