Micas Höstgratäng

2011-09-16 - 11:01:44

Hitta på den igår, riktigt gott, tyvärr tog jag ingen bild.
På hösten blir det mkt äpplen och då är det bra att passa på att ha det i sin matlagning. God och len fiskgryta.


Tilllagningstid: 45 min 225c

Antal kcalorier: 272 / portion (6portioner)

 

Ingredienser:

800,0 gram Torsk

1,0 dl (ovispad) Vispgrädde 40% fett

1,0 dl Crème fraiche 34% fett

2,0 mellan Äpple m skal

10,0 cm Purjolök

1,0 st Lök gul röd

20,0 gram Räkor

3,0 msk Räkost

1,0 gram Vitpeppar

1,0 gram Svartpeppar

2,0 krm citronpeppar

1,0 gram Gurkmeja

1,0 tsk (Klippt) Dill

2,0 krm Örtsalt

3,0 tsk Olivolja


Serveringstips:

Ris, potatis, bulgur, eller en härlig rotgrönsaksblandning.


Gör så här:

1. Smörj en ugnspanna med Olivolja. Salta med örtsalt. Lägg i fisken, krydda med lite vitpeppar och örtsalt efter smak. Ställ in i ugnen med ugnsfolie över i ca 15min.


2. Under tiden fisken är i ugnen skala räkorna, skär äpplen i små fyrkanter (Helst ska det vara fasta och syrliga äppen, ej mjöliga), skär purjolöken en gång (cirklar) och den röda löken i klyftor. Lägg i en stekpanna med lite olivolja och fräs.


3. Ta ut fisken ur ugnen och häll över skyn ner i stekpannan med äpplena, (ställ tillbaka fisken i ugnen). Låt det puttra lite och tillsätt sedan citronpeppar och extra peppar. Tillsätt grädden, creme fraichen och räkosten, rör om. Ha i nåt stänk med gurmeja och dillen.


4. Häll sedan röran över fisken och in i ugnen i ca 15-20min. Fisken ska dela sig fint när den är klar.


5. Smaklig måltid! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0