American Chocolate Coffee Cake - Recept

2011-09-23 - 10:05:10
Det är inte helt mitt recept, men jag har blandat 2st amerikanska recept och frostingen blev också en mix på ett grundrecept, sen efter eget huvud. Jätte god blev den, verkligen en syndar-tårta! :)

Botten

150g smör
5dl mjöl
5dl socker
1tsk salt
1tsk bikarbonat
1tsk bakpulver
1,5msk mjölk
1,5 msk starkt kaffe
3ägg
2dl kakao
1msk vaniljsocker

Blanda torra ingredienserna och blöta var för sig. Blanda ihop allt, dela smeten i 2st formar. Jag hade en 6tum och en 8tum. (För jag ville ha en liten tårta och äger bara 1 6tum) Annars går det bra med 2st 8tum (ca 20cm).

Mitten av ugnen i ca 20-30min. 175 grader.

Frosting

150g smör
1,5dl grädde
2tsk vaniljsocker
2,5dl kakao
5-6dl florsocker
1msk starkt kaffe
100g philadelphia

Vispa ihop allt till en jämn smet.

Bottnarna delade jag i två, så det blev 4st bottnar. Varva med frostingen och avsluta även med ett lager på och runt om tårtan. In i kylen för att den ska ev få blir lite fastare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0