Nyttig supergod lasagne

2011-02-22 - 20:17:36
Och den var såååå GOD!
Jag rekommenderar den verkligen, hela min familj tyckte om den!!! Nu tog jag mild Ajvar eftersom jag har småttingar men den kan säkert bli mer spännande om man tar en med lite sting i. ;) Du kan finna den i vanliga butiker, jag köpte min på Coop.

Jag hade zucchini i också, mest för att jag aldrig smakat aubergine och tyckte det var lite läskigt men nu är det bara att köra på! Imorn ska jag också baka nyttiga frukostmuffins, lägger ut det receptet då och kanske en bild. Nu blev det ingen, alla var så hungriga så vi högg in direkt! Mums!!
(Istället för salt hade jag i Piffi allkrydda, den är väldigt salt i sig)


Ingredienser:
600,0 gram Köttfärs nötfärs 15% fett
1,0 burk Krossade tomater konserv m lag
1,0 st Lök gul röd
2,0 klyfta(or) Vitlök
2,0 msk (Fast) Smör 80% fett osaltat
0,5 dl Ajvar relish grönsakspasta m paprika aubergin
150,0 gram Aubergine
2,0 dl (ovispad) Vispgrädde 40% fett
3,0 dl (riven) Ost hårdost 28% fett
1,0 efter smak Salt
1,0 Efter smak Svartpeppar
1,0 tsk Torkad basilika

Gör så här:

1. Skala och hacka vitlöken och bryn i stekpanna tillsammans med smöret i någon minut. Tillsätt färsen och stek i ett par minuter. Smaksätt med kryddorna under tiden.

2. Häll ner krossade tomater och ajvar och låt puttra tillsammans i ca 8 min. Smaka av kryddningen.

3. Smörj en ugnsfast form. Skär auberginen i tunna skivor på ca 0.5 cm och lägg 2-3 st så botten på den ugnsfasta formen täcks. Häll på halva mängden köttfärs, 2 dl av den rivna osten och hälften av grädden.

4. Lägg nu på resterande aubergine och köttfärs och grädde och strö tillslut över 1 dl riven ost och grädda mitt i ugnen i ca 45 min, 200 grader. (Ej varmluft)

5. Servera med en god sallad

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0