American Apple Pie Cake

2011-10-24 - 14:38:28

Jag har fått nog av sockerpasta, och mousserna, jag vill testa nya saker och då får det bli Amerikanska recpet och deras mastiga, mumsiga tårtor. Denna var god, klart att den är en aning smörig i smaken då fyllningen är smörkräm.

Jag hade i min egna äppelkompott (eller vad jag nu ska kalla det) istället för äppelmos, för på nåt sätt är jag väldigt emot äppelmos....Fråga mig inte varför. :)



Apple Pie Cake
Bottnar

175 g rumsvarmt smör

2 dl+2 dl strösocker

6 delade ägg

2½ dl vaniljyoghurt

drygt ½ tsk mandelessens

1 tsk vaniljpulver (eller 3 tsk vaniljsocker)

2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 nypa salt


Sätt ugnen på 175 grader. Förbered två runda formar som är 20 cm i diameter genom att smöra och mjöla dem.

Rör smör och 2dl av strösockret riktigt ljust och fluffigt. Tillsätt äggulorna. Tillsätt mandelessens och vaniljpulver. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt dem till äggsmeten på låg hastighet. Sist tillsätt yoghurten. Låt allt blandas sakta.

Lägg äggvitorna i en annan skål och vispa dem tillsammans med resterande socker till maräng. Vänd försiktigt ner marängen i den första smeten och fördela smeten mellan de två formarna.

Grädda mitt i ugnen ca 30-40min, en sticka ska komma ut torr men se ändå till att inte övergrädda.


Äppelkompott

5st normalstora äpplen

1 tsk vaniljpulver

2 tsk kanel

1 ½ msk socker

1 matsked mjöl


Skär äpplena till små bitar, lägg allt i en mixer bunke, mixa samman.


Swiss Maräng-smörkräm
med smak av äpple

4 äggvitor

2 dl strösocker

300 g rumsvarmt smör

1½ tsk vaniljpulver

2-3 tsk kanel

2-2½ dl Äppelkompott


Lägg äggvitorna och sockret i en skål till en assistent. Rör om till sockret har smält. Vispa tills marängen är helt tjock, glansig och skålen börjar kännas sval, det tar ca 10min.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0