Migrän from HELL!

2011-07-14 - 08:31:47
Jag var inte på topp nån sekund igår och jag hade ingen aptit från det att jag vakna. Fick bara i mig kaffe och min shake. När klockan närmade sig 13 så tänkte jag att nåt måste jag få i mig och pula i mig 2 ägg med majonnäs. 

Majonnäs är bra, mkt fett och kalorier, tänkte jag. 

Kl 14 börja jag tappa synen på vänster öga, och det blev som grus. Det försvann inte men jag tänkte att jag suttit för länge framför datorn, som man ibland kan göra ;) Och att efter att ha slutat spela så är jag inte van helt enkelt. 
Men det gav inte med sig och efter några minuter så börja min tumme domna bort och tusen nålar spred sig i alla fingrar, hela handen och sen upp i hela armen till axeln.

När det hade nått armbågen ringde jag sjukvårdsupplysningen, jag tänkte genast på nån propp (har haft det förr) som blockera nånstans. Men hon skicka ambulans på mig.
Medans samtalet gick så kände jag hur min hals domna bort och det börja sticka och domna i tungan, då var det läskigt! Mitt tal var inte det bästa men jag blev imponerad av hur väl jag kunde trots domnad tunga. ;) 

Som tur var gav det med sig ganska fort i tunga och hals, men i armen satt det kvar en lång stund, och handen, ca 20min. 
Men ambulansen kom och de tyckte inte att det var akut men att jag verkligen borde åka in med min make. Och jag höll med. 

Jag blev så trött, kunde knappt stå, trodde jag skulle spy stup i kvarten och svimma då o då. Tur att man inte är känslig för sånt!

Vi skaffa barnvakt, åkte in och när jag klev ur bilen var jag så nära på att svimma som jag aldrig har varit förr. Usch vad äckligt det var!!!

Men de drog in mig i akutrummet och gjorde strokeundersökningen men det var lugnt tack och lov! Jag hade "bara" fått en ordentlig migrän, en riktigt elak en. 
Jag har haft det förr men aldrig någonsin på detta sättet!




De gav mig lugnande (?) och 2st citodon som inte ens hjälpte men efter 4timmar av konstant värk så började det äntligen släppa. Alla mina värden var bra och jag fick åka hem! 

Då kände jag mig alldeles mörbultad och gör det nu på morgonen också, hjärnan fick sig en omgång, och kroppen!

Varför får man migrän?

Han sa att man inte riktigt visste men det är som små spasmer i hjärnan och kärlen drar ihop sig och då kan det te sig som att vissa kroppsdelar domnar bort, eller flimmer för ögonen och sen när de släpper och syre kommer in i hjärnan igen det är då man får ordentlig huvudvärk. 

Låter ganska logiskt. Fick jag lära mig nått nytt. Och om det återkommer så måste jag ha specifik medicin. Hoppas inte!

Ganska osammanhängande text, men jag är inte mig själv just nu. ^^

Länk

Ögonmigrän

Ögonmigrän (auramigrän eller retinal migrän) drabbar en av tio personer med migrän och ofta folk med högt blodtryck. Ögonmigrän yttrar sig typiskt som ett flimrande någonstans i synfältet, följt av ett gradvis ökande område med synfältsbortfall. Synfältsstörningen varar sällan mer än 20-30 minuter, Den följs ibland av en del huvudvärk. Tillståndet tycks bero på tillfälligt förändrad elasticitet i en del av hjärnans blodkärl. Ögonmigrän är helt ofarlig och leder varken till bestående synpåverkan eller till annan sjukdom. Om migränattackerna tenderar att komma ofta kan förebyggande medicinering eventuellt prövas. I så fall sker detta i samråd med neurolog. Ögonmigrän är vanligast hos yngre människor.

Postat av: AnnaWK

Men fy, nog för att jag har haft migrän många gånger, men inte SÅ allvarligt.



Sv: Ja prova på, det är jättegott i sommarvärmen :)

2011-07-14 - 19:33:44
URL: http://annawk.blogg.se/
Postat av: Hanna-mamma till Bianca och Matilda

Fy vad läskigt!

Jag har haft migrän, speciellt i början av graviditeten med Matilda, så att jag inte ser på ena ögat och jag känner mig bortdomnad, men inte så farligt som du fick! Hoppas du känner dig bättre snart! Jag brukar vara lite mör under nån dag eller två efter en attack.

Stor kram!

2011-07-16 - 17:50:57
URL: http://hannagmwahlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0