Svar Morgondrabbel

2011-01-25 - 09:26:53
"Hmm, personligen tycker jag att det är närpå arrogant att tro att djur skiljer sig från oss känslomässigt. Hundar som sitter hos sina döda bussar och mattar hur länge som helst, pingviner som lever som par hela sina liv och ofta dör strax efter sin partner som många andra djur också gör.

Inte många påstår att djur inte kan känna ilska, men att andra känslor skulle vara för avancerade? Jag köper inte det.

Som du säger kanske man ska ha cred för att man låter sin moral vägleda en, men samtidigt så börjar man undra om man inte kunde vara lyckligare om man var mer "ego"?

Man gör så många val annorlunda bara för att man tänker på andras väl istället för sin egen lycka.
Man "tvingar" andra att acceptera ens regler som oftast handlar om att sätta begränsningar för varandra. Är det hänsyn eller bara mänskliga avundsjukan?

Skulle vara intressant att veta hur det vore att leva som ett djur.
Tror att människan som art skulle må bättre med reglerna från djurriket, men det är ju bara spekulationer! :)"


Ärligt talat så tror jag inte på att alla människor tänker på att djur har känslor, det är som med allt annnat, det bara passerar. Sen finns det människor som tänker lite längre men vad jag har upptäckt är det inte många. jag kan inte förstå hur man kan gå ute och inte tillåta sig själv känna vinden mot ansiktet, höra träden raspla eller känna hur snön kramar sig under fötterna.

Det jag menar med detta är att folk ser inte det de har runtom sig, samma sak tror jag det är med att tro och tänka på känslor hos djur eller andra människor för den delen. Man springer runt i hysterisk stress för att hinna med ett tåg till jobbet, stressar alla runtom en för att man själv inte kan stanna upp och hämta andan - leva.

Men det är klart att vi måste tänka på andra, hur skulle världen se ut om alla vore ego?! ;o)
Det vore fruktansvärt, det är jag helt säker på. Reglerna du pratar om tror jag är både ock, att man både vill visa hänsyn men också att människan är otroligt sjukligt avundsjuk i de flesta avseenden. Det nån annan har vill man själv ha, det man har är man aldrig nöjd med - vill ha mer mer mer !!

Det är svårt att försöka ta hand om sig själv på bästa sätt, vara ego, men samtidigt inte trampa andra på tårna. Men samtidigt så håller jag med dig med att man borde vara mer ego och leva efter egen pipa, men hur bra mår man då egentligen? Hur sund är man som människa då? 
Det har funnits de i mitt liv som har gjort just detta och det finns inget annat i världen än dem själva, helt allvarligt tror de att allt kretsar runt om dem och tillslut har de inga vänner kvar. Narcissism tror jag det kallas. ;o)  

Oj, skulle kunna fortsätta men nu avslutar jag det. ;o)
Postat av: C

Jag håller med dig helt och fullständigt, jag vill inte ha det så, men jag funderar på om inte människor skulle må bättre! : )



Jag funderar på mycket, och en hel del av det är säkerligen ren smörja!



Till exempel tvåsamheten! (som jag personligen är 100% förespråkare för, är för sotis av mig för att ens tänka tanken på att dela den man älskar med någon annan på ett så intimt plan).



Men för att leka djävulens advokat och därmed ställa det förhållandet till sin spets.



I den perfekta världen så vill man sin partner allt väl, man vill ge de all den lycka som finns i världen. Man vill väl inte vara den som står i vägen för den lyckan och deras drömmar?



Nu kommer kruxet, motsatta viljor.

1an och 2an har olika drömmar, 1an har alltid haft en uttalad dröm om att ett tag flytta utomlands och bygga broar i Irak, hjälpa dem att komma på fötter efter allt elände. 2an har ingen lust med det, lämna alla sina vänner och sin familj under en lång tid för något som 2an inte har minsta lilla intresse av.



Hur de än gör så kommer någon att vara olycklig, om man inte helt enkelt låter de göra sin egen grej, 1an åker, 2an stannar hemma.



Men det är extremt sällan sådant görs, just för att det ses som egoistiskt av båda parter, det brukar bli en kompromiss som någon helt missnöjd.



Samma sak egentligen med tvåsamheten. De flesta människor har ändå förmågan att känna attraktion till andra än sin partner, den kan vara relativt harmlös och det kan vara i stort sett olidligt överväldigande för vissa.



Jag tror att en massa förhållanden skulle kunna räddats om man lät folk träffa och få den "romansen" ur sitt system. Gräset är inte grönare, även om det kan tyckas så.

Men där sätter vi åter igen käppar i hjulet för oss själva med våra känslor, jag själv skulle med största sannolikhet aldrig klara av en sådan deal.

Den skulle sitta i mitt medvetna för alltid, och det skulle äta upp mig.



Men om det gick tror jag att människor skulle vara lyckligare och vara gladare över det de faktiskt har! ;)



Precis så snurrar mina tankar så fort jag börjar läsa och tänka på sådant som ditt "Morgondrabbel", jag känner sig rätt kluven och smått otillfredsställd med resultatet, allt som oftast.

2011-01-29 - 12:45:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0