Kloka ord

2010-11-16 - 19:59:41
"Det handlar inte om att vara hemsk eller inte, det handlar om att vara olika och att lära sig hantera varandras olikheter.

Du kanske, som jag, ska börja fråga folk om de verkligen vill höra sanningen, både när du ska ge ros och ris.
Lite som amerikanskan, - "permission to speak freely?".

Vem är hemskast, den som inte säger sanningen till någon som verkligen behöver den eller den som säger sanningen till någon som inte riktigt kan hantera den?"



Från en kille som kommenterat mina inlägg, här har vi bara ett litet utdrag, rek. alla som läser att även läsa kommentarerna, kan inte skriva det bättre själv. Men jag gillar dessa meningar, och ja jag borde kanske fråga personen ifråga om de verkligen vill höra sanningen innan jag svarar.

Så vem är hemskast? Det är en jäkla bra fråga!! Det beror väl helt på situationen och hur allvarlig frågan är. Jag har funderat länge på om min ärlighet är värt mödan som den har givit mig, och på ett sätt ja men ändå nej.

Nej, eftersom jag tydligen har sårat när jag bara velat stötta o få dem jag har nära att inse sanningen. Och med detta har vissa vänt mig ryggen. (jag respekterar dock deras känslor)
Ja, eftersom jag vill att folk ska vara lika ärliga mot mig. Även jag kan vara extremt blind i vissa situationer och behöver vägledning. Och ibland har jag inte bara stjälpt utan även hjälpt.

Men en sak jag inte skulle göra om nån vore för ärlig mot mig är att totalt vända på klacken och aldrig igen höra av mig. Kanske skulle fundera nån dag men för att sedan berätta att jag tog illa vid mig.

Men alla är inte som jag, det är inget jag förväntar mig heller. Alla människor är olika!

Idag har jag varit bra snurrig i huvudet av alla dessa tankar, nu är jag bra trött! Ena sidan av mig vill bara lägga ner allt och inte svara på en enda fråga nånsin mer i framtiden för att inte riskera att såra ngn. Men å andra sidan så frågar jag mig själv, varför?!

Som skrivet i kommentaren, det handlar om att vara olika och att lära sig hantera varandras olikheter. När man umgås med vänner, människor, så är inte alla som man själv är - alla är olika. Man måste även lära sig hantera sådant man inte tycker värst mkt om hos en människa eller lära sig skratta åt det. Tror inte det finns en enda människa i världen som kan säga "Jag gillar allt hos henne/honom, finns inget jag stör mig på!" . Herregud, jag stör mig tom på min man som jag ska leva med resten av mitt liv, men det gäller att hantera det och kanske tom le åt det istället (prata om det). Att vara nära med en människa betyder att acceptera både det negativa och positiva hos personen, vänskap såsom kärlek.

Men jag ska, printa in i huvudet, att fråga om de verkligen vill ha mitt svar innan det ges.
Som sagt, är rätt trött i skallen så detta inlägg blev en aning... snurrigt.

Men tack för alla ord, det uppskattas mkt! :o)  
Postat av: C

"Att vara nära med en människa betyder att acceptera både det negativa och positiva hos personen, vänskap såsom kärlek."



Precis så är det ju, och även om det känns trist och ovant att behöva trippa på tå runt någon med vad man tycker så är det oftast värt mödan i det längre loppet.



Hoppas att du kan förenas igen med de vänner som du saknar.



Sist men inte minst, våga vara dig själv även om du känner dig okonventionell.

Det är svårt att vara någon som sticker ut, och att vara rak och ärlig gör definitivt det.



Kan dock lova att du inspirerar folk med ditt sätt, även om det inte märks direkt. Man sår ett frö i folk att faktiskt både våga säga ifrån eller stå emot.

Väldigt viktiga egenskaper, i mitt tycke!



Lycka till eller vad man säger om något sådant, alltid trist att höra att någon ska behöva grubbla om vem de faktiskt är.

2010-11-17 - 01:56:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0